Massages

Over massages is veel te vertellen. Wilt u meer weten over de verschillende soorten massages kijk dan eens onder het kopje Soorten massages. Tijdens de behandelingen worden de verschillende soorten veelal gecombineerd voor een optimaal resultaat.

Een deelmassage, zoals bijvoorbeeld benen of rug/nek en schouders, duurt 30 minuten. Een complete lichaamsmassage is vanaf 45 minuten mogelijk. Neemt u gerust contact op voor overleg.

Massage

Er zijn vele redenen om te masseren. Omdat je iemand wil verwennen die je lief vindt, omdat je moeder hoofdpijn heeft, omdat je vriend te fanatiek geweest is met sporten, of omdat je zoon wat ontspanning verdient na het harde studeren, bijvoorbeeld. Massage is een gouden middel. Het helpt tegen stress, het bevordert ontspanning van lichaam en geest, het geeft nieuwe energie, kan verlichting geven bij pijn, zorgt voor een sneller herstel van de spieren na een zware prestatie en kan bij sporten preventief worden toegepast om blessures en spierpijn te voorkomen.

Eigenlijk is het fantastisch dat een middel dat op zoveel fronten effectief is, bijna niets kost, praktisch altijd voorhanden is en tegelijk zo eenvoudig te leren is. Het enige wat je nodig hebt, zijn je handen, aandacht en wat massageolie. Vaak passen we massage van nature al toe. Even met een warme hand over je buik wrijven als je last van je darmen hebt. Of een minuutje de slapen masseren als je wordt geplaagd door hoofdpijn.

Masseren is meer dan een technische bewerking van huid, spieren en bindweefsel. Aanraken met aandacht en warmte zijn minstens zo belangrijk voor een geslaagde massage. Ook het kiezen van de juiste massageolie bij het doel van de massage, kan de werking versterken. Wie moeilijk in slaap komt, kan bijvoorbeeld baat hebben bij een massage met een rustgevende olie. Maar ben je uitgeput, dan heb je juist meer aan een opwekkende of verfrissende olie.

De werking van massage

De werking van een massage zit vanzelfsprekend in de bekwaamheid van de masseur en de kwaliteit van de massageolie. Maar ook minder voor de hand liggende zaken als aanraking, aandacht, warmte, en ontspanning hebben stuk voor stuk een genezende werking. Samen zorgen ze voor een optimale massage.

Aanraking

Aanraking is misschien wel de oudste manier van genezen. Als je je stoot, wrijf je automatisch over de pijnlijke plek, bij iemand die het moeilijk heeft, leg je even een arm om de schouder en een huilend kind pak je op om te troosten, waardoor het zich ontspant, rustig wordt en weer tot zichzelf komt. Dat aanraking aangenaam kan zijn, is dan ook niets nieuws. Waarom dat zo is, is echter minder bekend. De Zweedse professor in de fysiologie Kerstin Uvnäs Moberg onderzocht het en vond een biologische verklaring. Door massage (aanraking en warmte) neemt het hormoon oxytocine toe. Oxytocine – waar ook vrouwen die borstvoeding geven veel van aanmaken – stimuleert een vredig en rustig gevoel en de neiging voor anderen te willen zorgen. Een flinke hoeveelheid van dit hormoon in je lichaam bevordert bovendien het ontspannen van de spieren en brengt de bloeddruk omlaag.

Aanraking brengt je ook terug bij je eigen grenzen. Wie zich gestresst voelt of zich snel zorgen maakt, verliest zich als het ware een beetje in de wereld om zich heen. Massage is dan een goed middel om weer tot jezelf te komen. Door de aanraking gaat je concentratie naar je eigen huid; de begrenzing tussen je binnenwereld en de buitenwereld. Als je je richt op het effect van die aanraking, ervaar je bij een nekmassage misschien dat er behoorlijk wat spanning in je nek zit. Door aanraking word je je kortom weer bewust van waar je lichaam aan toe is. Hoe meer het je lukt om via de massage je aandacht terug naar je lichaam te brengen, hoe minder je in je hoofd zit (waar de zorgen zich afspelen) en hoe meer je tot jezelf komt. En wanneer je tot jezelf komt, kun je vaak beter relativeren en besef je weer waar je eigen grenzen liggen.

Aandacht

Een masseur kan nog zo goed zijn grepen kennen, de kwaliteit van de aanraking hangt voor een groot deel af van de aandacht die er in zit. Wanneer je masseert onder het televisiekijken, of op een moment dat je met je hoofd bij het drukke programma van de volgende dag bent, wordt de aanraking al gauw een mechanische beweging. Hoe meer aandacht je in je handen weet te leggen, hoe gevoeliger ze worden en hoe beter je de ander aanvoelt. Je handen reageren vanzelfsprekender op de bouw van de persoon die je masseert. Iemand die mager is zul je dan bijvoorbeeld niet stevig gaan masseren op plaatsen waar de botten vlak onder de huid zitten. En je voelt eerder waar spanningen zitten en wat wel en niet prettig is. Wanneer je met aandacht en respect voor de persoon onder je handen masseert, is dat voelbaar. Het zal degene die gemasseerd wordt vertrouwen geven, waardoor hij of zij zich sneller ontspannen aan de massage kan overgeven.

Aandacht die van twee kanten komt, werkt nog krachtiger. Probeer ook als je gemasseerd wordt je aandacht zoveel mogelijk bij de prettige aanraking van de handen te houden. Alleen al het bewust voelen van de aandacht en goede zorg van een ander voor jou, is weldadig, troostend en genezend. Het is eigenlijk een soort cadeautje dat een ander je onder zijn hoede neemt en probeert je pijn te verzachten, je strammigheden soepel te maken, je spanning weg te nemen of je simpelweg wil verwennen.

Warmte

Als je een warm gevoel bij iets of iemand hebt, zit het meestal wel goed. Als je ergens warm voor loopt, voel je het enthousiasme om iets in beweging te zetten. En een warme persoonlijkheid is over het algemeen een ontspannen, vriendelijk en betrokken mens. Met warmte voelen we ons dus behaaglijk en op ons gemak en komen we makkelijker in beweging. Ook letterlijk. Ons lichaam kan beter ontspannen als het warm is. En als we gaan sporten, doen we een warming-up voor onze spieren. Ook al is het belang van warmte in het spraakgebruik flink ingeburgerd, in de praktijk hebben heel wat mensen koude voeten, handen of billen zonder het te merken.

Als je bijvoorbeeld uren achter de computer werkt, kun je zó in je hoofd zitten, dat je geen aandacht hebt voor je koude voeten. Op een bepaald moment voel je je misschien wat onbehaaglijk, maar dan nog is de link naar koude voeten niet vanzelfsprekend gelegd. Met een massage kun je zo’n deel van het lichaam als het ware weer bij het geheel betrekken. Door de aanraking van warme handen voel je je voeten weer en dringt het pas tot je door hoe koud ze zijn. Het kneden stimuleert de doorbloeding, waardoor de voeten ook van binnen uit warmer worden. En de massageolie geeft ook nog eens een verwarmend laagje om de huid. Door kouplekken regelmatig te masseren, krijg je meer verbinding met je lichaam en voel je uiteindelijk vanzelf waar je wat meer warmte kunt gebruiken. Als je daar gehoor aan geeft, zit je van top tot teen lekkerder in je vel.

 Ontspanning

Een massage helpt lichamelijk en geestelijk ontspannen. En dat kunnen we regelmatig goed gebruiken. Of je nu te veel taken en verantwoordelijkheden op je schouders hebt genomen, de druk voelt dat je steeds maar moet presteren, in dubio zit over een belangrijke beslissing, of je ergens zorgen over maakt, het leidt allemaal tot spanning.

Vaak zet die spanning zich vast. De een krijgt dan pijnlijke plekken aan de binnenkant van z’n schouderbladen, een ander krijgt hoofdpijn of voelt de spanning in z’n nek als vermoeidheidspijn. Lichaam en geest werken sterk op elkaar in. Wanneer we te veel van onszelf vragen, zet het lichaam zich schrap. Door de spieren die verkrampt reageren soepel te maken, ontspannen niet alleen die spieren, maar kun je ook mentaal weer een beetje ontspannen. Alles lijkt weer door te stromen.

Wat blokkeerde, komt weer in beweging. Zelfs opgekropte emoties kunnen door een massage loskomen. Als je dat gewoon even toelaat, ben je ook die spanning kwijt. Zo werkt massage gunstig op lichaam, geest en gevoel. Het mag tegenstrijdig klinken, maar juist door de ontspannende werking, kan een massage energie opwekken. Spanning en stress kosten namelijk energie. Soms put het je behoorlijk uit en lijkt het de levenskracht uit je weg te zuigen. Eigenlijk heel logisch dus, dat je je na een massage vitaler voelt.